reklama
kategoria: Budownictwo
23 kwiecień 2025

Sto kamienic do sprawdzenia na trasie tunelu średnicowego

zdjęcie: Sto kamienic do sprawdzenia na trasie tunelu średnicowego / v42626469
v42626469
Sto kamienic mają objąć ekspertyzy prowadzone w Łodzi na trasie tunelu średnicowego. W środę wykonawca poinformował, że "potwierdziły się wyniki z poprzednich badań, że wiele budynków na trasie tunelu jest w stanie złym lub awaryjnym".
REKLAMA

Budowniczy tunelu - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego w informacji przekazanej PAP w środę (23 kwietnia) poinformowało, że przeprowadził inwentaryzacje budynków na trasie drążenia tunelu między al. 1 Maja a przystankiem Łódź Śródmieście. Trwa sporządzanie dokumentacji z wyników badań.

"Po wydarzeniach z września ubiegłego roku, gdy doszło do osunięcia fragmentu kamienicy przy al. 1 Maja 23 powołany wówczas sztab kryzysowy wspólnie z inwestorem zdecydowali o ponownym zbadaniu budynków na trasie przekopu. Wykonawca rozpoczął prace. Wstępne wnioski przekazano do zamawiającego – PKP PLK oraz władz Miasta Łodzi na początku tego roku. Potwierdziły one wyniki z poprzednich badań, że wiele budynków na trasie tunelu jest w stanie złym lub awaryjnym" - powiedział PAP Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM z Mińska Mazowieckiego.

Obecnie PBDiM prowadzi inwentaryzację budynków na odcinku budowy tunelu od przystanku Łódź Śródmieście do Łodzi Fabrycznej.

"Pakiet wyników z pierwszego etapu inwentaryzacji budynków przekazaliśmy już inwestorowi - PKP PLK. Wskazujemy też proponowane technologie zabezpieczenia budynków, a także urealniony koszt tego zadania. Decyzje, co dalej z kamienicami należą do inwestora" - powiedział Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM z Mińska Mazowieckiego.

Dodał, że główny projektant tunelu zadecydował o poszerzeniu terenu, którym objęte są badania. Obecnie ekspertyzy obejmują budynki postawione na pasie ziemi o szerokości od 70 do 100 metrów wzdłuż budowanego tunelu, a także część budynków sąsiadujących, co wynika to z faktu, że wiele kamienic z Łodzi może być ze sobą połączonych wspólnymi elementami konstrukcyjnymi, np. ścianami.

Piotr Grabowski poinformował, że PBDiM już wcześniej wskazał obiekty kwalifikujące się do rozbiórki, ale wyburzono tylko część z nich, bo "na przełomie 2021 i 2022 roku na skutek sprzeciwów społecznych, podjęto m.in. na komisji infrastruktury decyzję o konieczności pozostawienia maksymalnej liczby obiektów nad trasą tunelu".

Według Grabowskiego szczególną uwagę przykłada się do odnajdywania niezewidencjonowanych obiektów, takich jak stare piwnice, obiekty, które zostały dawniej rozebrane i ukryte pod powierzchnią ziemi, a także budowle służące historycznie celom wojskowym oraz inne, które mogłyby stanowić zagrożenie w trakcie pracy maszyny.

Grabowski wyjaśnił, że przy inwentaryzacji budynków analizowana jest nawet kolejność powstawania obiektów, co ma pomóc w ujawnieniu nieprawidłowości konstrukcyjnych. Właśnie taki przypadek stał się przyczyną katastrofy przy 1 Maja.

"Prawa oficyna kamienicy miała tylko jedną swoją ścianę – frontową. Jako pozostałe, wykorzystano w procesie budowy ściany budynków sąsiednich" - powiedział Piotr Grabowski.

Dodał, że wyniki ekspertyz są sukcesywnie przekazywane do inwestora - PKP PLK razem z zaleceniami dotyczącymi dodatkowych robót remontowych i ze wskazaniem najlepszej w tym celu technologii.

"Niewykluczone, że ekspertyzy ułatwią podjęcie trudnych decyzji o ewentualnych rozbiórkach kamienic, które są w najgorszym stanie technicznym" - dodał Piotr Grabowski.

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią miała zakończyć się w czerwcu 2026 r. z ruchem pociągów od grudnia 2026. We wrześniu 2024 r., drążenie tunelu przerwano, a wykonawca złożył do PKP PLK wniosek o przesunięcie terminu zakończenia budowy o rok. Trwają negocjacje w tej sprawie.

Tunel średnicowy pod Łodzią od stacji Łódź Fabryczna z rozgałęzieniem w kierunku Łodzi Kaliskiej (na południe) i Żabieniec (na północ) ma mieć ok. 7,5 km i po otwarciu ma ułatwić komunikację kolejową w Centralnej Polsce dzięki udrożnieniu szlaku kolejowego z Warszawy pod centrum Łodzi w kierunku Wrocławia i Kutna. (PAP)

jus/ drag/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Łódź
21.2°C
wschód słońca: 05:24
zachód słońca: 19:56
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Łodzi

kiedy
2025-04-24 19:30
miejsce
Przechowalnia, Łódź, ul. 6 sierpnia 5
wstęp biletowany
kiedy
2025-04-24 20:00
miejsce
Teatr Komedii Impro w Łodzi scena...
wstęp biletowany
kiedy
2025-04-25 17:30
miejsce
Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-04-25 17:30
miejsce
Klub Wytwórnia, Łódź, ul. Łąkowa 29
wstęp biletowany