Łódź/ Awarie PKP spowodowały utrudnienia w ruchu drogowym
"W środę wieczorem wstrzymano ruch tramwajów po al. Włókniarzy. Spod ziemi przy torowisku wyciekła piana używana przez PKP podczas wiercenia tunelu średnicowego. Ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa komunikacja tramwajowa na tej trasie nie będzie działała do odwołania. To nie jedyna awaria PKP, która wstrzymała ruch komunikacji miejskiej w Łodzi. Od rana PKP borykało się z usterką sygnalizacji kolejowej, która spowodowała zamknięcie przejazdów kolejowych na ul. Transmisyjnej, Malowniczej i Gajcego. To sparaliżowało dojazd mieszkańców ze wschodniej części miasta m.in. Andrzejowa i Mileszek" - poinformował w czwartek rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w łódzkim magistracie Tomasz Andrzejewski.
Wszystkie miejskie służby postawione zostały w stan gotowości, aby zorganizować objazdy dla tramwajów i komunikację zastępczą w al. Włókniarzy, która jest jedną z głównych arterii Łodzi. W środę wieczorem doszło na niej do awarii - ruch tramwajowy został wstrzymany do odwołania.
"Czekamy na informacje od PKP o prowadzonych pracach i usunięciu usterki. Niewykluczone jest, że będzie konieczne wzmocnienie gruntu, aby nie doszło do zapadnięcia się jezdni. W zastępstwie tramwajów na al. Włókniarzy kursują autobusy zastępcze na trasie z dworca Łódź Kaliska, przez Włókniarzy i Limanowskiego do dworca Łódź Żabieniec" - dodał Andrzejewski.
Jak przekazał Rafał Wilgusiak z PKP PLK, obecnie badane są okoliczności wycieku piany technologicznej z maszyny TBM Faustyna. Pracownicy wykonawcy pod nadzorem służb miejskich zabezpieczyli miejsce zdarzenia.
"Piana, która służy do uplastycznienia gruntu i zmniejszenia tarcia między tarczą TBM a gruntem, nie zagraża ludziom ani środowisku. Ze względów bezpieczeństwa wstrzymany został ruch tramwajowy. Inspektorzy z MPK Łódź wspólnie z wykonawcą budowy tunelu monitorują stan torowiska. Przywrócenie ruchu tramwajów nastąpi po ułożeniu przez TBM elementów (ringów) obudowy tunelu w obszarze wycieku - na długości ok. 10 metrów. Wykonawca zakłada, że układanie ringów potrwa do piątkowego popołudnia" - podkreślił.
Mimo że ruch drogowy w al. Włókniarzy nie został całkowicie wstrzymany, jednak - zgodnie z wcześniejszymi założeniami - i tak jest utrudniony, ponieważ w związku z budową tunelu miejscami odbywa się jedną jezdnią w obu kierunkach.
Dodatkowo, wstrzymanie ruchu tramwajowego po al. Włókniarzy i skierowanie części tramwajów objazdem po ul. Zachodniej spowodowało duże obciążenie tej ostatniej linii i poranne opóźnienia w kursowaniu komunikacji. Linie 8 i 16 pojechały objazdami. Linia 8 została skierowana przez ul. Zachodnią i Limanowskiego, co zwiększyło liczbę tramwajów z 24 do 32 na ul. Zachodniej, na której także są utrudnienia, z powodu trwającej przebudowy skrzyżowania z ul. Legionów.
"Ze względu na duże obciążenie linii jesteśmy zmuszeni ograniczyć liczbę tramwajów na ul. Zachodniej. Linia 8A i 8B zostały podzielone. Linia 8A kursuje z Widzewa na Retkinię, a linia 8B pozostanie na trasie Widzew, Piotrkowska Centrum, Kościuszki, Zachodnia, Limanowskiego, Aleksandrowska, Kochanówka. Służby MPK czuwają cały czas na miejscu, aby utrzymać ruch tramwajów i zapewnić połączenia. Natomiast linia 16 pozostaje na objazdowej trasie z Kurczaków na Karolew, przez Kopernika, Bandurskiego, Karolewską i Bratysławską" - wyjaśnił Andrzejewski.
Wszystkie informacje o zmianach w komunikacji miejskiej dostępne są na bieżąco na stronie mpk.lodz.pl i w aplikacjach myBus oraz WatchLineLodz. Informacje zamieszczane są również na tablicach informacji pasażerskiej na przystankach oraz na wewnętrznych wyświetlaczach w pojazdach komunikacji miejskiej. Do usług pasażerów w rejonie al. Włókniarzy i ul. Zachodniej pozostają pracownicy nadzoru ruchu MPK-Łódź.
Jak wynika z komunikatu PKP PLK, prace przy drążeniu tunelu średnicowego pod al. Włókniarzy zakończą się zgodnie z planem do 12 lipca. Maszyna TBM Faustyna pokonała już ponad połowę odcinka pod drogą - wydrążyła tunel pod wschodnią jezdnią al. Włókniarzy, obecnie znajduje się pod jezdnią zachodnią.(PAP)
Autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ apiech/