Od poniedziałku ul. Ogrodowa nad tunelem kolejowym, ale tarcza drążąca w tym roku nie ruszy
"Fragment ulicy Ogrodowej między Gdańską i Karskiego, czyli odcinek, który bezpośrednio przebiega nad tunelem średnicowym otworzymy w najbliższy poniedziałek, 23 grudnia" - powiedział PAP Piotr Grabowski, rzecznik spółki PBDiM, budowniczego tunelu średnicowego w Łodzi.
MPK w Łodzi poinformowało w czwartek (19 grudnia), że w związku z otwarciem przejazdu ulica Ogrodową zmienią się trasy autobusów 65A, 65B, 73 oraz 87A i 87B. Dwa ostatnie pojadą przez nowo otwarty odcinek Ogrodowej.
Ulica Ogrodowa została zamknięta w lutym 2021 r., kiedy w tym rejonie rozpoczęła się budowa tunelu kolejowego. Jezdnia przebiega tam bowiem bezpośrednio nad tunelem drążonym ok. 20 m pod powierzchnią gruntu, a podziemne korytarze stacji Polesie będą przebiegać pod Ogrodową i sięgną parkingu Manufaktury. Z tego powodu budowniczy tunelu zapowiedział otwarcie dla ruchu jezdni oraz chodnika, ale na razie tylko po południowej stronie ulicy.
Gorsze wiadomości napływają z odcinka budowy między stacjami Polesie i Śródmieście. Tarcza TBM Katarzyna do września 2024 r. wydrążyła 1340 m dwutorowego tunelu o średnicy ponad 13 m i utknęła pod Al. 1 Maja 23 po zawaleniu się części kamienicy. Próba wznowienia robót nie powiodła się, bo instrumenty pomiarowe wykazały niestabilność gruntu pod budynkami i tarcza znajduje się obecnie pod kamienicą przy Al. 1 Maja 21. Obecnie trwają prace stabilizacyjne.
"Niezbędne było wzmocnienie podłoża. Przed ponownym uruchomieniem tarczy prowadzone są dodatkowe specjalistyczne badania geofizyczne np. badania sejsmiczne polegające na analizie sztucznie wygenerowanych fal sejsmicznych w badanym ośrodku gruntowym, badania mikrograwimetryczne, georadarowe, sondowania bezpośrednie nawet z poziomu lokali mieszkalnych" - wyjaśnił w rozmowie z PAP Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM, budowniczego tunelu.
Dodał, że wszystkie badania prowadzone przez jednostki naukowe (z Polski i Włoch) służą odnajdywaniu rozluźnień i nieciągłości gruntu, pustek, starych historycznych instalacji, jak studnie pod kamienicami i wykrywaniu ewentualnych niezinwentaryzowanych podpiwniczeń i pomieszczeń gospodarczych.
"Tarcza TBM Katarzyna ruszy dopiero po przeanalizowaniu wyników tych badań i zabezpieczeniu podłoża w rejonie kamienicy" - zaznaczył Grabowski dodając, że zespół budowy tunelu i obsługa maszyny cały czas pracują.
Samo drążenie tunelu zostanie wznowione najwcześniej w styczniu 2025 r., co potwierdził w rozmowie z PAP Rafał Wilgusiak z PKP PLK. Wilgusiak w odpowiedzi na pytanie PAP potwierdził, że z uwagi na trwający już niemal cztery miesiące przestój, toczą się rozmowy na temat zmian przyjętego wcześniej harmonogramu budowy tunelu.
"Planujemy, że Katarzyna wznowi drążenie tunelu w styczniu, a po ocenie postępu prac, będziemy rozważać, czy i w jakim zakresie zmieni się termin planowanego zakończenia robót" - powiedział Wilgusiak.
Wciąż obowiązuje harmonogram przewidujący zakończenie budowy tunelu w czerwcu 2026 r. z ruchem pociągów od nowego rozkładu jazdy w grudniu 2026 r. Jednak już w październiku podczas odbywającej sie w Łodzi konferencji poświęconej rozwojowi Kolei Dużych Prędkości w Polsce wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przyznał, że trzeba się liczyć z tym, że pociągi pojadą tunelem w Łodzi dopiero w roku 2027.
Tunel średnicowy ma połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz). Dzięki temu skróci się czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław.
7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz – Katarzyna. Przy drążeniu czterech jednotorowych tuneli na zachód od przystanku Koziny pracowała mniejsza tarcza – Faustyna. Zakończyła pracę 29 listopada, a w tunelach trwają teraz prace przygotowawcze przed budową torowiska. (PAP)
jus/ drag/