PESA zbuduje nowe pociągi dla ŁKA; pojadą tunelem średnicowym
Nowe pociągi przyjadą do Łodzi między marcem i czerwcem 2026 r. i uzupełnią flotę 39 już kursujących w barwach ŁKA składów Flirt i Impuls.
Jak poinformowała Joanna Skrzydlewska, marszałek województwa łódzkiego, zamówione składy zostaną skierowane do budowanego właśnie tunelu średnicowego pod Łodzią. Swoją służbę rozpoczną więc prawdopodobnie na liniach Łódź Widzew - Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska - Pabianice i Łódź Widzew - Łódź Fabryczna - Łódź Żabieniec - Zgierz. Później trafić mają także na inne trasy w regionie.
Jan Kotynia, wiceprezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zadeklarował, że ŁKA już teraz jest przygotowana do obsługi dłuższych tras regionalnych, na przykład z Sieradza do Skierniewic, czy z Łowicza do Radomska albo z Kutna do Tomaszowa Mazowieckiego.
"Od połowy grudnia 2026 będziemy mieli do dyspozycji tunel średnicowy pod Łodzią, co spowoduje, że pociągi nie będą rozpoczynały i kończyły biegu na Dworcu Fabrycznym. To sprawi, że dzięki lepszemu wykorzystaniu taboru, zyskamy jeszcze większe możliwości przewozowe" - powiedział Jan Kotynia.
Zamówione w PESIE wagony Flir-3 to trzyczłonowe składy, który mogą przewozić 350 pasażerów, w tym 160 na miejscach siedzących.
Wagony mogą poruszać się z prędkością do 160 km na godz. Posiadają klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne, toalety do obsługi osób niepełnosprawnych i windy umożliwiające dostanie się do wagonu osobom na wózkach.
Wagony mają też mieć stojaki na rowery i specjalne przedziały dla rodziców z dziećmi. Wszystkie mają być wyposażone w najnowsze systemu bezpieczeństwa.
"Na pewno nie są to ostatnie zakupy taboru dla ŁKA, ponieważ ja i cały zarząd Województwa Łódzkiego stawiamy na kolej. Chcemy, żeby nasz region był jak najlepiej skomunikowany, a mieszkańcy mogli sprawnie podróżować między miastami" – powiedziała Joanna Skrzydlewska, marszałek województwa łódzkiego.
Marszałek województwa Joanna Skrzydlewska zapowiada dalszy rozwój ŁKA poprzez kolejne zakupy taboru - także składów pięcioczłonowych.
W końcu przyszłego roku do Łodzi mają trafić już zamówione i montowane w zakładach PESA w Bydgoszczy cztery pociągi "Regio-160". Między marcem i czerwcem 2026 ŁKA zyska wspomniane 10 pociągów Elf-3 z Pesy. Tym samym ŁKA będzie posiadać ponad 50 elektrycznych zespołów trakcyjnych od trzech producentów - PESA, Stadler i Newag.
Obecnie ŁKA przewozi ok, 30-40 tys. pasażerów dziennie, a od początku działania Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła już ponad 55 mln pasażerów. (PAP)
autor: Marek Juśkiewicz
jus/ malk/