PKP PLK chce realistycznego planu kontynuacji budowy tunelu średnicowego; jest odpowiedź PBDiM (aktl.)
"W związku z dotychczasowymi opóźnieniami oraz wielokrotnym niedotrzymaniem kolejnych terminów wznowienia drążenia tunelu dwutorowego przez TBM +Katarzynę+, spółka PLK SA jako inwestor odpowiedzialny za kluczową inwestycję kolejową, wezwała firmę PBDiM, czyli generalnego wykonawcę, do przedstawienia wiarygodnego harmonogramu rzeczowo-finansowego robót budowlanych zaplanowanych do końca trwania umowy" - napisała w komunikacie rzeczniczka prasowa PKP PLK Rusłana Krzemińska.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Rzeczniczka PKP PLK poinformowała, że po zawaleniu się fragmentu kamienicy na trasie tunelu w Łodzi we wrześniu 2024 r. wykonawca nie przedstawił propozycji zmian w harmonogramie i planu dokończenia wstrzymanej inwestycji.
"Harmonogram powinien zawierać realne terminy realizacji poszczególnych etapów budowy oraz przedstawiać szczegółowy opis zadań niezbędnych do realizacji, w szczególności budowy dwutorowego tunelu pod centrum Łodzi" - podkreślono w komunikacie.
"W obliczu powtarzających się rozbieżności pomiędzy deklaracjami wykonawcy a faktycznym postępem prac, apelujemy o pilne podjęcie działań zmierzających do realizacji inwestycji w uzgodnionym zakresie. Podkreślamy, że współpraca oparta na dotrzymywaniu ustaleń jest kluczowa dla terminowego zakończenia przedsięwzięcia" - zaznaczyła Krzemińska.
W odpowiedzi na informację PKP PLK oświadczenie w tej sprawie przekazał PAP Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM, budowniczego tunelu.
"Jesteśmy w stałym kontakcie z PKP PLK i na bieżąco informujemy o postępach prac. Sytuacja, z którą mierzymy się w obszarze Al. 1 Maja 21 i 23 w Łodzi jest trudna i nie była możliwa do przewidzenia w fazie projektu, jednak na bieżąco rozwiązujemy napotkane tam problemy. Komplikacje geotechniczne, z jakimi mamy do czynienia są porównywalne do zdarzenia, które wystąpiło przy budowie metra pod Wisłostradą w Warszawie w roku 2012. Nasze działania wymagają metody obserwacyjnej – co, niestety, wymaga czasu. Jednak dzięki prowadzonym systematycznie procesom sytuacja przy 1 Maja jest stabilna. Postęp robót regularnie raportujemy" - powiedział PAP Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM.
Wyjaśnił, że po zatrzymaniu tarczy drążącej tunel w listopadzie ub. r. priorytetem było ustabilizowanie podłoża i zabezpieczenie budynków, a kolejnym krokiem było dokładne sprawdzenie terenu.
"Badania gruntu i ekspertyzy wykonywane, aż do rejonu Dworca Fabrycznego, a następnie szereg spotkań i konsultacji z ekspertami z polskich i zagranicznych uczelni, umożliwią stworzenie nowego harmonogramu prac dla tarczy TBM. To także wymaga czasu. Niezwłocznie po zakończeniu badań i konsultacji harmonogram trafi do inwestora" - dodał Grabowski.
PBDiM informuje, że ze względu na wzrost kosztów musiało posiłkować się kredytem w wysokości 300 mln zł i rozpoczęło mediacje z PKP PLK w tej sprawie. Firma wskazuje, że wzrosły ceny materiałów budowlanych, ale też wynagrodzenia.
"Umowa zawarta w 2017 oparta była o stawki, kiedy wynagrodzenie minimalne wynosiło ok. 2 tys. zł, a obecnie wynosi ponad 4 tys. zł. Wzrost kosztów realizacji kontraktu wynika z tzw. sił wyższych, czyli między innymi pandemii covid, wojny w Ukrainie. Drastycznie wzrosły ceny prądu, betonu, stali, wynajmu maszyn, paliwa, etc., co składa się na znaczne podniesienie cen ogólnobudowlanych. Dodać należy także koszty związane z relokacją mieszkańców, które sięgnęły już 8 mln zł. Nie było to ujęte w dokumentach przetargowych.
"Wykonawca jest otwarty na dialog, rzetelnie i na bieżąco informuje inwestora o wszystkich kwestiach związanych z inwestycją. Liczymy, że wszelkie pilne tematy uda się uzgodnić w możliwe szybki i satysfakcjonujący obie strony sposób" - dodał Grabowski w odpowiedzi na oświadczenie PKP PLK.
Według ostatniego harmonogramu prac na budowie tunelu średnicowego w Łodzi z kwietnia ub. roku, prace budowlane powinny zakończyć się do czerwca 2026 r. tak, by pociągi mogły pojechać tunelem w grudniu 2026 r. Ten harmonogram nadal obowiązuje, chociaż po wstrzymaniu prac przy drążeniu tunelu we wrześniu 2024 r. po tym, jak nad znajdującą się ok. 20 m pod ziemią tarczą TBM zawaliła się część kamienicy przy Al. 1 Maja 23 i kolejnym osunięciu się gruntu w listopadzie 2024 r. pod kamienicą przy Al. 1 Maja 21, jest on już praktycznie nie do zrealizowania.
Pięciomiesięczny już przestój na budowie spowodował dodatkowo znaczny wzrost wydatków ze względu na konieczność zabezpieczenia budynków, stabilizacji gruntu i utrzymania mieszkań dla wysiedlonych na czas budowy lokatorów kamienic.
Tunel średnicowy pod Łodzią ma mieć 7,5 km. Połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec. Dzieli się na dwie części - cztery jednotorowe tunele w jego zachodniej części i dwutorowy przebiegający od stacji Koziny przez Polesie i Śródmieście do Łodzi Fabrycznej. Inwestycja umożliwi przejazd pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław z postojem w centrum Łodzi i znacznie skróci czas podróży. Ma też ułatwić komunikację w regionie. (PAP)
jus/ malk/ jpn/
