reklama
6 luty 2025

PKP PLK chce realistycznego planu kontynuacji budowy tunelu średnicowego; jest odpowiedź PBDiM (aktl.)

zdjęcie: PKP PLK chce realistycznego planu kontynuacji budowy tunelu średnicowego; jest odpowiedź PBDiM (aktl.) / v22092461
v22092461
PKP Polskie Linie Kolejowe wezwały w czwartek generalnego wykonawcę tunelu kolejowego w Łodzi do przedstawienia realistycznego planu kontynuacji budowy i wiarygodnego harmonogramu prac. Wykonawca twierdzi, że rzetelnie i na bieżąco informuje o problemach, ale wzrosły koszty, więc jest otwarty na mediację.
REKLAMA

"W związku z dotychczasowymi opóźnieniami oraz wielokrotnym niedotrzymaniem kolejnych terminów wznowienia drążenia tunelu dwutorowego przez TBM +Katarzynę+, spółka PLK SA jako inwestor odpowiedzialny za kluczową inwestycję kolejową, wezwała firmę PBDiM, czyli generalnego wykonawcę, do przedstawienia wiarygodnego harmonogramu rzeczowo-finansowego robót budowlanych zaplanowanych do końca trwania umowy" - napisała w komunikacie rzeczniczka prasowa PKP PLK Rusłana Krzemińska.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Rzeczniczka PKP PLK poinformowała, że po zawaleniu się fragmentu kamienicy na trasie tunelu w Łodzi we wrześniu 2024 r. wykonawca nie przedstawił propozycji zmian w harmonogramie i planu dokończenia wstrzymanej inwestycji.

"Harmonogram powinien zawierać realne terminy realizacji poszczególnych etapów budowy oraz przedstawiać szczegółowy opis zadań niezbędnych do realizacji, w szczególności budowy dwutorowego tunelu pod centrum Łodzi" - podkreślono w komunikacie.

"W obliczu powtarzających się rozbieżności pomiędzy deklaracjami wykonawcy a faktycznym postępem prac, apelujemy o pilne podjęcie działań zmierzających do realizacji inwestycji w uzgodnionym zakresie. Podkreślamy, że współpraca oparta na dotrzymywaniu ustaleń jest kluczowa dla terminowego zakończenia przedsięwzięcia" - zaznaczyła Krzemińska.

W odpowiedzi na informację PKP PLK oświadczenie w tej sprawie przekazał PAP Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM, budowniczego tunelu.

"Jesteśmy w stałym kontakcie z PKP PLK i na bieżąco informujemy o postępach prac. Sytuacja, z którą mierzymy się w obszarze Al. 1 Maja 21 i 23 w Łodzi jest trudna i nie była możliwa do przewidzenia w fazie projektu, jednak na bieżąco rozwiązujemy napotkane tam problemy. Komplikacje geotechniczne, z jakimi mamy do czynienia są porównywalne do zdarzenia, które wystąpiło przy budowie metra pod Wisłostradą w Warszawie w roku 2012. Nasze działania wymagają metody obserwacyjnej – co, niestety, wymaga czasu. Jednak dzięki prowadzonym systematycznie procesom sytuacja przy 1 Maja jest stabilna. Postęp robót regularnie raportujemy" - powiedział PAP Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM.

Wyjaśnił, że po zatrzymaniu tarczy drążącej tunel w listopadzie ub. r. priorytetem było ustabilizowanie podłoża i zabezpieczenie budynków, a kolejnym krokiem było dokładne sprawdzenie terenu.

"Badania gruntu i ekspertyzy wykonywane, aż do rejonu Dworca Fabrycznego, a następnie szereg spotkań i konsultacji z ekspertami z polskich i zagranicznych uczelni, umożliwią stworzenie nowego harmonogramu prac dla tarczy TBM. To także wymaga czasu. Niezwłocznie po zakończeniu badań i konsultacji harmonogram trafi do inwestora" - dodał Grabowski.

PBDiM informuje, że ze względu na wzrost kosztów musiało posiłkować się kredytem w wysokości 300 mln zł i rozpoczęło mediacje z PKP PLK w tej sprawie. Firma wskazuje, że wzrosły ceny materiałów budowlanych, ale też wynagrodzenia.

"Umowa zawarta w 2017 oparta była o stawki, kiedy wynagrodzenie minimalne wynosiło ok. 2 tys. zł, a obecnie wynosi ponad 4 tys. zł. Wzrost kosztów realizacji kontraktu wynika z tzw. sił wyższych, czyli między innymi pandemii covid, wojny w Ukrainie. Drastycznie wzrosły ceny prądu, betonu, stali, wynajmu maszyn, paliwa, etc., co składa się na znaczne podniesienie cen ogólnobudowlanych. Dodać należy także koszty związane z relokacją mieszkańców, które sięgnęły już 8 mln zł. Nie było to ujęte w dokumentach przetargowych.

"Wykonawca jest otwarty na dialog, rzetelnie i na bieżąco informuje inwestora o wszystkich kwestiach związanych z inwestycją. Liczymy, że wszelkie pilne tematy uda się uzgodnić w możliwe szybki i satysfakcjonujący obie strony sposób" - dodał Grabowski w odpowiedzi na oświadczenie PKP PLK.

Według ostatniego harmonogramu prac na budowie tunelu średnicowego w Łodzi z kwietnia ub. roku, prace budowlane powinny zakończyć się do czerwca 2026 r. tak, by pociągi mogły pojechać tunelem w grudniu 2026 r. Ten harmonogram nadal obowiązuje, chociaż po wstrzymaniu prac przy drążeniu tunelu we wrześniu 2024 r. po tym, jak nad znajdującą się ok. 20 m pod ziemią tarczą TBM zawaliła się część kamienicy przy Al. 1 Maja 23 i kolejnym osunięciu się gruntu w listopadzie 2024 r. pod kamienicą przy Al. 1 Maja 21, jest on już praktycznie nie do zrealizowania.

Pięciomiesięczny już przestój na budowie spowodował dodatkowo znaczny wzrost wydatków ze względu na konieczność zabezpieczenia budynków, stabilizacji gruntu i utrzymania mieszkań dla wysiedlonych na czas budowy lokatorów kamienic.

Tunel średnicowy pod Łodzią ma mieć 7,5 km. Połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec. Dzieli się na dwie części - cztery jednotorowe tunele w jego zachodniej części i dwutorowy przebiegający od stacji Koziny przez Polesie i Śródmieście do Łodzi Fabrycznej. Inwestycja umożliwi przejazd pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław z postojem w centrum Łodzi i znacznie skróci czas podróży. Ma też ułatwić komunikację w regionie. (PAP)

jus/ malk/ jpn/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Łódź
1.3°C
wschód słońca: 06:40
zachód słońca: 17:11
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Łodzi

kiedy
2025-02-23 16:00
miejsce
Teatr Komedii Impro w Łodzi scena...
wstęp biletowany
kiedy
2025-02-23 18:00
miejsce
Pub Keja, Łódź, Kopernika 46
wstęp biletowany
kiedy
2025-02-23 18:00
miejsce
Wooltura, Łódź, Wólczańska 40/42
wstęp biletowany
kiedy
2025-02-23 19:00
miejsce
KIJ, Łódź, ul. Jaracza 45
wstęp biletowany