Podpisano pierwszy w kraju pakt kolejowy dla województwa
Pakt kolejowy dla województwa łódzkiego ws. współpracy i współdziałania resortu infrastruktury, PKP PLK i władz regionu w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej w Łódzkiem podpisano uroczyście w środę na dworcu Łódź Fabryczna. W obecności samorządowców z całego województwa sygnowali go minister Dariusz Klimczak, szef PKP PLK Piotr Wyborski i marszałek woj. łódzkiego Joanna Skrzydlewska.
Jak podkreślił Klimczak, zawarty pakt ma konkretny wymiar dla mieszkańców woj. łódzkiego oraz wszystkich podróżujących przez centralną Polskę. Wyjaśnił, że uwzględniono w nim kluczowe i strategiczne inwestycje dotyczące modernizacji istniejącej już w regionie infrastruktury kolejowej, a także budowy nowych linii i stacji.
"Pakt dotyczy maksymalnego wykorzystania potencjału wynikającego z centralnego położenia linii kolejowych zlokalizowanych w woj. łódzkim. Strony porozumienia zobowiązały się do określonych inwestycji i przeprowadzenia szeregu działań, które mają wzmocnić sieć kolejową w woj. łódzkim i zapewnić szybkie oraz jak najczęstsze połączenia" – powiedział minister infrastruktury.
Wskazał, że w zawartym pakcie PKP PLK zobowiązały się do modernizacji jednotorowej linii między Zgierzem a Kutnem, która będzie polegała na powstaniu mijanek zwiększających przepustowość trasy, podniesieniu prędkości przejazdu pociągów do 160 km/h, a docelowo dobudowy drugiego toru. Usprawnione mają zostać też połączenia na trasie Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewic, zmodernizowana linia między Łodzią a Tomaszowem Mazowiecki, trasa do Kielc i Skarżyska-Kamiennej oraz linia nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski - Bełchatów wraz z wydłużeniem do Bogumiłowa. Mają powstać też nowe stacje kolejowe, m.in. w Białej Rawskiej.
Zawarte w środę porozumienie dotyczy również bardziej odległych w czasie inwestycji, takich jak budowa nowych linii Łodzi z Bełchatowa, z Piotrkowa Trybunalskiego do Tomaszowa Mazowieckiego oraz łączącej Chorzew Siemkowice z Wieluniem.
"Zobowiązaliśmy się też do wykonania studium planistycznego dla węzła kolejowego aglomeracji łódzkiej. Będzie to podstawa do określenia w przyszłości przebiegu linii kolejowych i nadaniu im odpowiednich parametrów, aby ich przepustowość była jak najwyższa. Studium określi dokładną sieć połączeń kolejowych w centrum Polski" – tłumaczył Klimczak.
Marszałek woj. łódzkiego dodała, że pakt w jasny sposób określa zobowiązania jego poszczególnych sygnatariuszy związane z inwestycjami w poprawę sieci kolejowej w regionie.
"Jako województwo łódzkiego zobowiązaliśmy się do tego, co jest dla nas najistotniejsze, czyli zapewnienia zrównoważonego rozwoju dla regionu. Chcemy rozpocząć realizację planów związanych z budową linii na odcinkach Bełchatów - Łódź oraz Piotrków Trybunalski - Tomaszowów Mazowiecki. Podpisanie paktu kolejowego to dla nas wszystkich ogromna motywacja do dalszej pracy. Chcemy, by zawarte w nim zapisy zostały jak najszybciej zrealizowane, choć niektóre z inwestycji wymagają czasu" – powiedziała Skrzydlewska.
Prezes PKP PLK poinformował, że inwestycje realizowane w ramach zawartego porozumienia mają pozwolić stworzyć na terenie woj. łódzkiego spójną sieć połączeń kolejowych, która zostanie uzupełniona w przyszłości przez kolej dużych prędkości.
"Pakt to nie tylko działania na kilka, kilkanaście lat, ale także konkretne inwestycje, które będą podejmowane przez nas w tym roku. Kilka dni temu ogłosiliśmy przetarg na budowę stacji Biała Rawska na Centralnej Magistrali Kolejowej, która pozwoli dojechać mieszkańcom wschodniej części województwa łódzkiego w ciągu ok. 30 minut do centrum Warszawy i mniej niż w dwie godziny do Katowic i Krakowa" – zaznaczył Wyborski.
Zapowiedział, że w tym roku mają zostać ogłoszone przetargi na modernizację linii z Kutna do Zgierza oraz na dokumentację projektową dla linii łączącej Łódź z Tomaszowem Mazowieckim i Skarżyskiem-Kamienną, która ma zostać w pełni zelektryfikowana. Kolejny przetarg ma zaś dotyczyć studium planistycznego węzła kolejowego aglomeracji łódzkiej i koluszkowskiej.
"Studium ma nam powiedzieć, jak będą wyglądać przewozy pasażerskie i towarowe po tym, jak oddany zostanie w Łodzi tunel średnicowy i do Łodzi dojedzie kolej dużych prędkości. Dokument określi, jak i w jakiej kolejności rozwijać poszczególne linie w woj. łódzkim" – wyjaśnił szef PKP PLK.
"Pakt ma zabezpieczyć interesy pasażera i pozwolić na synchronizację prac. To przykład współpracy rządu z samorządem. Porozumienie otwiera szeroką drogę do rozwoju kolei w Polsce. Chcemy tego typu porozumienia podpisać też w innych województwach" – podsumował szef resortu infrastruktury. (PAP)
bap/ mick/
