Trwa przenoszenie nad torami tarczy drążącej tunel kolejowy pod Łodzią
Wkrótce rozpocznie się budowa trzeciej części jednotorowego tunelu kolejowego pod Łodzią mającego połączyć dworce Kaliski i Żabieniec z dworcem Fabrycznym. "Inwestycja ma otworzyć aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i lokalne" - podkreślił Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
"Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie" - zaznaczył Wilgusiak. Aby do tego doprowadzić należy przenieść nad torami kolejowymi elementy mniejszej z tarcz TBM drążących tunel, czyli "Faustyny".
"W nocy z piątku na sobotę rozpoczęła się operacja przenoszenia pierwszych elementów TBM +Faustyny+, która wydrążyła drugi jednotorowy tunel podziemnej trasy średnicowej pod Łodzią po czym zatrzymała się w komorze technologicznej na ulicy Skarpowej" - opisywał Wilgusiak.
"Wydobycie z komory tarczy TBM o wadze 650 ton wymaga podzielenia maszyny na 11 elementów, które następnie będą pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej. Stąd, elementy tarczy wraz z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu będą przenoszone nad torami linii kolejowej do komory startowej na ulicy Żniwnej" - relacjonował.
Nad torami linii kolejowej z Łodzi do Łowicza i Kutna pracują żurawie o udźwigu 650 ton i 550 ton. "W pierwszej kolejności przeniesiony został tak zwany płaszcz tarczy o wadze 55 ton. W kolejnych etapach transportowane będą pozostałe części TBM" - poinformowano w PKP PLK.
Po przetransportowaniu na drugą stronę torów każda z części mniejszej z tarcz, zanim ponownie zacznie drążyć tunel, przejdzie szczegółowy przegląd. Potem w komorze startowej przy ul. Żniwnej elementy TBN "Faustyna" zostaną złożone; w połowie lutego ma rozpocząć się drążenie trzeciego z czterech jednotorowych tuneli w kierunku przystanku Łódź Koziny.
Większa tarcza TBM "Katarzyna" drąży główny, dwutorowy podziemny tunel pod ścisłym centrum Łodzi. Prace należy jednak koordynować z robotami wzmacniającymi kamienice na trasie przyszłego tunelu.
"Tunel średnicowy to projekt przebudowy trasy Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec i kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym" - przekazał Wilgusiak.
Jak dodał przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód - zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska a na osi północ - południe przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec.
Zakończenie inwestycji, której koszt szacuje się na 1,8 mld zł netto zaplanowano na koniec 2025 r. (PAP)
Autor: Hubert Bekrycht
hub/ par/