Trójporozumienie - dla dworca i pasażerów
fot. UM Łódź
„Tak" dla przebudowy dworca Łódź Fabryczna potwierdzili dziś strategiczni inwestorzy: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Polskie Koleje Państwowe S.A. oraz Miasto Łódź. W pałacu I. Poznańskiego podpisano umowę określającą zasady współpracy przy realizacji inwestycji. Droga do urzeczywistnienia jednego z największych urbanistycznych wyzwań w historii Łodzi została otwarta.
REKLAMA
- Węzły komunikacyjne to krwioobieg miasta, który decyduje o tym, czy ono się rozwija. To jest to miejsce i ten czas, w którym zaczyna bić nowe serce Łodzi. Ono nada jej nowy rytm i wyznaczy nową przyszłość - mówiła podczas uroczystości prezydent Hanna Zdanowska.
Dokument sygnowali: prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, wiceprezydent Marek Cieślak, prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, dyrektor ds. projektów unijnych PKP PLK Alina Giedryś oraz Jacek Prześluga, członek zarządu PKP. Umowę podpisano w obecności ministrów: Cezarego Grabarczyka i Krzysztofa Kwiatkowskiego oraz wojewody łódzkiego Jolanty Chełmińskiej i marszałka województwa Witolda Stępnia.
Sygnatariusze zobowiązali się do ścisłego współdziałania dla prawidłowej i terminowej realizacji przetargów, a następnie przy nadzorowaniu i rozliczaniu wykonanych prac.
- Umowa porządkuje kwestie dotyczące zarządzania przez trzy różne podmioty największym projektem infrastrukturalnym w tej części Europy. Sprecyzowaliśy w niej zakres odpowiedzialności, określiliśmy zadania, skoordynowaliśmy działania, żeby projekt był dobrze realizowany - podkreślał wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak.
Budowa podziemnego dworca i węzła multimodalnego to jeden z najważniejszych elementów projektu Nowe Centrum Łodzi. Inwestycja kosztować będzie 2 mld zł. 73 proc. tej sumy wyłoży PKP PLK, 3 proc. PKP, a 24 proc. Łódź. Oznacza to, że miasto będzie musiało wyasygnować około 600 milionów zł. Część tej kwoty - 230 mln zł - zagwarantowana została w ramach funduszy unijnych. Za miejskie pieniądze zostanie wykonany węzeł multimodalny oraz związana z nim przebudowa ulic i okolicznych terenów.
Dzięki realizacji przedsięwzięcia do końca 2014 roku w samym środku miasta powstanie nowoczesne, pierwsze tego typu w Polsce, centrum transportu osobowego. W jednym miejscu będzie znajdował się dworzec autobusowy oraz kolejowy, przygotowany do obsługi kolei dużych prędkości i połączony z systemem komunikacji miejskiej.
- Tu powstaje brama do polskiego "high-speed". Kolej dużych prędkości to kolej przyszłości. Wierzę w kolejarzy, że wykorzystają tę szansę. I wierzę, że Łódź także skorzysta z potencjału, który zostanie tutaj wyzwolony - mówił, nadzorujący spółki kolejowe, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Jak poinformował wiceprezydent Marek Cieślak, z ramienia miasta odpowiedzialny za realizację projektu, już 4 kwietnia zostaną otwarte oferty w przetargu na wykonawcę dworca. Umowa ma być podpisana w ciągu 3 miesięcy. Około pół roku zajmą prace projektowe. Prace budowlane zaczną się jesienią. Mają być prowadzone w systemie „zaprojektuj i zbuduj". Zgodnie z planem potrwają 42 miesiące. W 2015 roku projekt musi być już rozliczony, dlatego otwarcie dworca przewidziane jest w grudniu 2014 roku. Przebieg inwestycji będzie można podpatrywać on-line w internecie na specjalnie uruchomionej stronie. W czasie budowy ruch kolejowy z Łodzi Fabrycznej przeniesie się na stację Łódź-Widzew. Miasto przygotowuje również projekt reorganizacji komunikacji, który będzie dostosowany do nowej sytuacji. - Wkrótce przekażemy łodzianom szczegółową informację na ten temat - powiedziała prezydent Hanna Zdanowska.
Źródło: UM Łódź
Dokument sygnowali: prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, wiceprezydent Marek Cieślak, prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, dyrektor ds. projektów unijnych PKP PLK Alina Giedryś oraz Jacek Prześluga, członek zarządu PKP. Umowę podpisano w obecności ministrów: Cezarego Grabarczyka i Krzysztofa Kwiatkowskiego oraz wojewody łódzkiego Jolanty Chełmińskiej i marszałka województwa Witolda Stępnia.
Sygnatariusze zobowiązali się do ścisłego współdziałania dla prawidłowej i terminowej realizacji przetargów, a następnie przy nadzorowaniu i rozliczaniu wykonanych prac.
- Umowa porządkuje kwestie dotyczące zarządzania przez trzy różne podmioty największym projektem infrastrukturalnym w tej części Europy. Sprecyzowaliśy w niej zakres odpowiedzialności, określiliśmy zadania, skoordynowaliśmy działania, żeby projekt był dobrze realizowany - podkreślał wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak.
Budowa podziemnego dworca i węzła multimodalnego to jeden z najważniejszych elementów projektu Nowe Centrum Łodzi. Inwestycja kosztować będzie 2 mld zł. 73 proc. tej sumy wyłoży PKP PLK, 3 proc. PKP, a 24 proc. Łódź. Oznacza to, że miasto będzie musiało wyasygnować około 600 milionów zł. Część tej kwoty - 230 mln zł - zagwarantowana została w ramach funduszy unijnych. Za miejskie pieniądze zostanie wykonany węzeł multimodalny oraz związana z nim przebudowa ulic i okolicznych terenów.
Dzięki realizacji przedsięwzięcia do końca 2014 roku w samym środku miasta powstanie nowoczesne, pierwsze tego typu w Polsce, centrum transportu osobowego. W jednym miejscu będzie znajdował się dworzec autobusowy oraz kolejowy, przygotowany do obsługi kolei dużych prędkości i połączony z systemem komunikacji miejskiej.
- Tu powstaje brama do polskiego "high-speed". Kolej dużych prędkości to kolej przyszłości. Wierzę w kolejarzy, że wykorzystają tę szansę. I wierzę, że Łódź także skorzysta z potencjału, który zostanie tutaj wyzwolony - mówił, nadzorujący spółki kolejowe, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Jak poinformował wiceprezydent Marek Cieślak, z ramienia miasta odpowiedzialny za realizację projektu, już 4 kwietnia zostaną otwarte oferty w przetargu na wykonawcę dworca. Umowa ma być podpisana w ciągu 3 miesięcy. Około pół roku zajmą prace projektowe. Prace budowlane zaczną się jesienią. Mają być prowadzone w systemie „zaprojektuj i zbuduj". Zgodnie z planem potrwają 42 miesiące. W 2015 roku projekt musi być już rozliczony, dlatego otwarcie dworca przewidziane jest w grudniu 2014 roku. Przebieg inwestycji będzie można podpatrywać on-line w internecie na specjalnie uruchomionej stronie. W czasie budowy ruch kolejowy z Łodzi Fabrycznej przeniesie się na stację Łódź-Widzew. Miasto przygotowuje również projekt reorganizacji komunikacji, który będzie dostosowany do nowej sytuacji. - Wkrótce przekażemy łodzianom szczegółową informację na ten temat - powiedziała prezydent Hanna Zdanowska.
Źródło: UM Łódź
PRZECZYTAJ JESZCZE