KIO odrzuciła skargi na wybór przez CPK firny, która będzie budować tunel KDP w Łodzi
W środę na platformie X spółka CPK poinformowała, że dwie firmy startujące w przetargu na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi zaskarżyły wybór najkorzystniejszej oferty.
"Dzisiaj KIO te dwa odwołania oddaliła. Wykonawcą prac pozostaje konsorcjum budowlane PORR. Budujemy" - napisała spółka CPK.
Na wybudowanie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod centrum Łodzi spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała w kwietniu br. ofertę wartości 1 mld 761 mln zł, złożoną przez PORR.
Umowa z konsorcjum ma zostać podpisana jeszcze w tym kwartale. Wykonawca będzie miał 48 miesięcy na realizację inwestycji, licząc od daty zawarcia umowy.
Tunel zostanie wydrążony tarczą TBM, będzie miał średnicę ok. 14 metrów i długość 4,6 km. Znajdą się w nim dwa tory umożliwiające jazdę w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce.
Zamówienie obejmuje drążenie tunelu dla pociągów dalekobieżnych od komory Retkinia do komory Fabryczna wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Ofertę oceniono najwyżej spośród pięciu zgłoszonych, według kryteriów uwzględniających cenę (70 proc.) oraz doświadczenie i kompetencje wykonawcy (30 proc.).
Po zakończeniu budowy pociągi KDP z Warszawy przez CPK będą zatrzymywać się na Łodzi Fabrycznej, po czym przejadą pod Łodzią, a później na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.
Tunel jest częścią kluczowej linii nr 85, tzw. kolejowego Y, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a do 2035 r. umożliwi najszybsze połączenia także z Wrocławiem i Poznaniem. Prace budowlane mogą ruszyć jeszcze w 2025 roku. (PAP)
jus/ mmu/
