Ponad 90 tys. mieszkańców Łódzkiego nie przyszło w 2024 r. na umówione wizyty lekarskie
"Nieodwołana wizyta u lekarza to stracona szansa na szybszą pomoc dla innego chorego. Nieodwołane operacje dezorganizują pracę oddziału, medyków zaangażowanych do zabiegu. Szpital traci pieniądze, bo zabieg się nie odbył. Traci także system publicznej ochrony zdrowia, bo kolejka oczekujących się wydłuża. Pacjent, który nie przyszedł na wizytę szkodzi także sobie – opóźnia postawienie diagnozy i swój powrót do zdrowia" - podkreśliła rzeczniczka łódzkiego NFZ Anna Leder.
Z ubiegłorocznych danych łódzkiego NFZ, dotyczących 33 rodzajów świadczeń medycznych m.in. tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, kolonoskopii, różnego typu zabiegów operacyjnych i wizyt u specjalistów - także tych obleganych, do których na przyjęcie trzeba czekać kilka tygodni czy miesięcy, wynika, że w wyznaczonym terminie świadczenia nie zgłosiło się łącznie 90 019 osób.
Najwięcej nieodwołanych wizyt, podobnie jak w poprzednich latach, dotyczy poradni ortopedycznych. W 2024 r. na pierwszą konsultację do ortopedy nie przyszło niemal 36 tys. pacjentów z Łódzkiego. Jak obliczono w NFZ, przepadło także łącznie 63 214 wizyt do specjalistów z trzech dziedzin: kardiologii, onkologii i endokrynologii.
Na umówioną operację zaćmy nie przyszło w 2024 r. 604 chorych. Na operację endoprotezoplastyki biodra nie zgłosiło się 166 chorych, tu jednak odnotowano pewien postęp, bo rok wcześniej takich przypadków było 386. Pacjenci nie przychodzą także na badania obrazowe; na tomografię komputerową nie dotarło 3109 umówionych osób, a na rezonans magnetyczny - 2775.
Julia Ścigała z Wojewódzkiego Wielospecjalistycznego Centrum Onkologii i Traumatologii im. M. Kopernika w Łodzi wyjaśnia, że odwoływanie wizyt, na które pacjent nie może dotrzeć, jest istotne dla organizacji pracy np. w Wojewódzkiej Przychodni Onkologicznej, gdzie co miesiąc pojawia się ok. 1 tys. nowych pacjentów.
"Oczywiście rozumiemy, że zdarzają się różne losowe sytuacje, ale wcześniejsze informacje od pacjentów o odwołaniu wizyty pozwalają nam sprawniej organizować pracę w poradniach. W miejsce osoby odwołującej, możemy zapisać inną, potrzebującą konsultacji ze specjalistą. Pomaga to zmniejszać na bieżąco liczbę chorych, którzy czekają w kolejce. Pacjenci mogą kontaktować się z nami pod numerem infolinii 42 689 52 00" - poinformowała.
Każdego dnia, od godz. 10, system NFZ wysyła do pacjentów w całym kraju dziesiątki tysięcy SMS-ów z przypomnieniem o pierwszej wizycie; przez cały ubiegły rok rozesłano ich 14 mln.
"Przypominamy o zabiegu u fizjoterapeuty, operacji usunięcia zaćmy, tomografii komputerowej. Każdy, kto przekazał w rejestracji swój numer telefonu, dostaje SMS na cztery dni przed badaniem lub wizytą. W wiadomości NFZ podaje numer telefonu, pod który trzeba zadzwonić, aby odwołać wizytę. Poza tym wizytę można odwołać osobiście lub mejlem" - wyjaśniła rzeczniczka łódzkiego NFZ.(PAP)
agm/ agz/
